Inkasso
Här kan du läsa vad inkasso är och vilka regler som gäller för inkasso.
Om du vill veta något om inkasso som inte står här kan du ringa till oss på Datainspektionen.
Vi har telefonnummer 08-657 61 00.
Du som är skyldig någon pengar måste betala pengarna i rätt tid.
Det kan vara hyran för din bostad eller en sak du har köpt på avbetalning.
Om du inte betalar i rätt tid kan du få ett kravbrev.
Det kallas inkasso.
När du får ett kravbrev måste du genast betala det du är skyldig.
I annat fall kan kronofogden på olika sätt tvinga dig att betala.
En faktura eller en påminnelse att betala en räkning är inte inkasso.
Regler för inkasso
Den som skickar ett kravbrev måste göra på rätt sätt.
Ett kravbrev måste vara mycket tydligt.
I kravbrevet måste det stå namnet på den du är skyldig pengar.
Det måste stå hur mycket pengar du är skyldig och när du ska betala och hur stor räntan är.
Du som inte har betalat i rätt tid kan också få betala ränta.
I kravbrevet ska det stå hur stor räntan är.
Du kan också få betala för inkassokrav och för betalningspåminnelser.
Om du tycker att skulden är felaktig ska du skriva och förklara varför du inte tänker betala.
Skriv till det företag eller den person du är skyldig pengar.



