Kreditupplysning
Här kan du läsa vad kreditupplysning är
och vilka regler som gäller för kreditupplysning.
Om du vill veta något om kreditupplysning som inte står här kan du ringa till oss på Datainspektionen.
Vi har telefonnummer 08-657 61 00.
En kreditupplysning handlar om dig och din ekonomi.
I en kreditupplysning står vem du är och hur mycket pengar du tjänar.
Det står om du är eller har varit skyldig pengar.
Det kan också stå om du är gift eller om du har lämnat ditt land och flyttat till ett annat land.
Regler för kreditupplysning
Den som vill ha en kreditupplysning om dig måste ha en bra anledning till det.
Banken du vill låna pengar av eller en ny hyresvärd kan till exempel få en kreditupplysning om dig.
Det som står i en kreditupplysning kan ibland göra dig arg eller ledsen.
Den som skriver en kreditupplysning måste därför följa en särskild lag.
Den som skriver en kreditupplysning måste också ha tillstånd från Datainspektionen.
Det finns särskilda företag som skriver kreditupplysningar.
Ibland gäller olika regler för kreditupplysning om personer och om företag.
Du ska alltid få veta när någon fått en kreditupplysning om dig.
Du ska också få veta vad som står i kreditupplysningen.
Den som skriver kreditupplysning utan att ha rätt till det kan straffas.
Om något i en kreditupplysning är fel ska felet rättas till.
Prata då med företaget som skrev kreditupplysningen.
Om en kreditupplysning skadar dig på något sätt kan du ha rätt att få pengar från det företag som skrev kreditupplysningen.



