Om du vill klaga

Ibland kanske dina personuppgifter används på fel sätt.
Då kan du klaga hos oss på Datainspektionen.
Skriv ett brev till oss och berätta vad som har hänt och när det hände.
Skriv också vem och vad du vill klaga på.
Du behöver inte tala om vem du är.
Men om du vill att vi ska kunna prata med dig måste du skriva ditt namn och ditt telefonnummer.
Brev och e-post som kommer till oss på Datainspektionen måste vi också låta andra människor läsa.

När du har klagat hos oss tar vi reda på vad som har hänt.
Om ett företag eller en myndighet gjort fel talar vi om hur de ska rätta till felet.

Det är många som klagar hos oss varje år.
Vi hinner därför inte ta reda på allt som har blivit fel.