Det här är Datainspektionen
Datainspektionen är en myndighet.
Regeringen styr vad vi ska göra.
Vårt kontor ligger på Drottninggatan i Stockholm.
Här arbetar ungefär 40 personer.
De flesta är jurister.
Göran Gräslund är generaldirektör.
Det här gör vi
Datainspektionen vill att alla ska kunna använda nya program och arbeta med sin dator på nya sätt.
Men det är viktigt att alla följer de lagar som finns
för vad man får ha i sin dator.
Datainspektionen ska se till att alla följer de lagarna.
Det kan finnas text om dig i datorer.
Det kan också finnas bilder.
Texterna och bilderna får inte göra dig arg eller ledsen.
Du som vill klaga på text eller bilder i datorer kan prata med oss på Datainspektionen.
Datainspektionen ska se till att inkassoföretag och kreditupplysningsföretag följer de regler som finns.
Ett inkassoföretag skickar krav till dig om du inte har betalat det du är skyldig.
Det kan vara att du har lånat pengar eller att du har köpt något som du ska betala senare.
Den som skickar kravbrevet måste göra på rätt sätt.
Kreditupplysningsföretag ger information till den som vill veta mer om din ekonomi.
Det kan till exempel ske när du vill låna pengar i en bank.
Vi på Datainspektionen ska se till att kreditupplysning
lämnas på rätt sätt.
Datainspektionen talar om för regeringen vad vi tycker om förslag på nya lagar som handlar om vad man har i sin dator.



