Så här arbetar Datainspektionen
Vi åker ut till olika företag och myndigheter för att se om de följer lagen om vad man får ha i sin dator.
Det gör vi om någon har klagat hos oss eller om vi själva tror att ett företag eller en myndighet inte följer lagen.
Vi skriver också brev och ringer till företag och myndigheter.
Om företaget eller myndigheten har gjort fel måste felet rättas till.
Vi skriver regler och ger goda råd om sådant som handlar om text och bilder i datorer.
Vi har också kurser för dig som vill lära dig mer.
Ring gärna till oss om du vill fråga om något.
Vårt telefonnummer finns under rubriken
Kontakta Datainspektionen
Vem ska du fråga?
Det finns många saker som vi på Datainspektionen
inte gör.
Ibland får vi frågor som vi inte kan svara på.
Här kan du läsa vem som kan svara på de frågorna i stället.
Konsumentverket
Du som ska kräva pengar av någon annan måste följa lagen.
Vi på Datainspektionen ser till att alla följer den lagen.
Men du som vill veta hur man skriver ett avtal eller en faktura ska prata med Konsumentverket.
Du som får spam i din e-post ska prata med Konsumentverket eller Konsumentombudsmannen.
Spam är reklam som du inte vill ha.
Du som vill klaga på att försäljare ringer till dig ska prata med Konsumentverket eller konsumentvägledaren i din kommun.
Länk till Konsumentverkets webbplats
Polisen
Du som ser ett brott på Internet ska tala om det för polisen.
Pressombudsmannen eller justitieombudsmannen
Du som vill klaga på texter eller bilder i en tidning ska prata med Pressombudsmannen eller Justitiekanslern.
Det ska du göra även om texterna eller bilderna är på tidningens webbplats eller på en CD.
Skolverket
Du som vill veta vem som har rätt till olika dataprogram ska fråga Skolverket.
Myndigheten för radio och tv
Du kan få utgivningsbevis för din webbplats.
Då är din webbplats skyddad av grundlagen. Utgivningsbevis får du hos Myndigheten för radio och tv.
Länsstyrelsen
Du som vill sätta upp en kamera och filma andra människor ska prata med Länsstyrelsen.
Datorförsäljaren
Om din dator går sönder eller om det kommer virus i datorn ska du prata med den du köpte datorn av.



