Det här gör inte Datainspektionen

Datainspektionen får ofta frågor och anmälningar om områden som inte tillhör vårt verksamhetsområde. Här är en sammanställning av de vanligaste områdena med hänvisning till vart man kan vända sig för att få svar.

Om det gäller brott på Internet

Förtal, hot, barnpornografibrott, med mera kan förekomma även på Internet. Dessa brott anmäls till polisen. Det gäller även till exempel dataintrång.

Läs mer på polisens webbplats

Cookies

När du besöker en webbplats sparar den ofta en liten textfil, en cookie, i din dator. Cookien kan göra det möjligt för den som har webbplatsen att se vilka du har besökt och nästa gång du besöker samma webbplats kan informationen återanvändas - samtidigt som mer information samlas in om ditt surfande. Den som använder cookies på webbplatsen måste informera om detta.

Läs mer hos Post- och telestyrelsen
Läs mer om hur Datainspektionen använder cookies

Spam - skräppost

Det är förbjudet att skicka e-postreklam till någon som inte har beställt den. Obeställd e-postreklam kallas i dagligt tal för skräppost eller spam. Lagen gäller inte all skräppost, utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap räknas inte som skräppost. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer..

Anmäl spam hos Konsumentverket

Övervakningskameror

Den 1 juli 2013 trädde den nya kameraövervakningslagen i kraft. I lagen samlas alla bestämmelser om kameraövervakning, oavsett vilken plats som övervakas. Datainspektionen har ett centralt tillsynsansvar för kameraövervakning i Sverige. Det är dock länsstyrelserna som prövar ansökningar om tillstånd till kameraövervakning och tar emot anmälningar om sådan övervakning. Har du frågor om ett specifikt ärende om kameraövervakning hos länsstyrelsen ska du vända dig dit.

Läs mer hos Länsstyrelsen

Teknisk datorsupport och virus

Om din dator har kraschat eller det har kommit in virus i datorn så ska du kontakta det säljställe där du har köpt datorn eller, om det är din arbetsdator det gäller, IT-avdelningen på din arbetsplats. I vissa fall ska du vända dig till din Internetleverantör, exempelvis Comhem, Telia eller Bredbandsbolaget.

Blir du uppringd av telefonförsäljare?
Trots att du spärrat dig i NIX-registret?

Om du vill klaga på att du blivit kontaktad av telefonförsäljare trots att du finns uppsatt på NIX-Telefons spärrlista ska du kontakta Konsumentverket, din kommunala konsumentvägledare eller DM-nämnden. På www.nix.nu kan du anmäla att du inte vill få telefonsamtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte.

Läs mer hos Konsumentverket
Läs mer om direktmarknadsföring hos DM-nämnden
Spärra dig för telefonsamtal hos NIX

Om det gäller tryck- och yttrandefrihet

Tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen är grundlagar och de har därför företräde framför en "vanlig" lag som personuppgiftslagen. Det innebär bland annat att vissa medier som skyddas av bestämmelserna i en grundlag inte kan prövas enligt personuppgiftslagen. Det gäller till exempel personuppgifter som förekommer på dagstidningarnas webbplatser eller DVD-skivor med ansvarig utgivare. För kränkningar på tryckfrihetens område måste du kontakta Pressombudsmannen eller Justitiekanslern (JK).

Läs mer hos Pressombudsmannen
Läs mer hos Justitiekanslern

Om det gäller upphovsrätt

Datainspektionen övervakar inte upphovsrätt till programvara och liknande. Detta sköts av rättighetsinnehavarna själva och det finns en hel del intresseorganisationer som bevakar upphovsmäns olika alster. En sammanställning över sådana organisationer och mer information om upphovsrätt finns på Skolverkets webbplats Kolla källan.

Läs mer hos Skolverkets Kolla källan

Om det gäller fakturor och betalningspåminnelser

Datainspektionen har tillsyn över att inkassolagen och god sed följs. Inkassolagen gäller de åtgärder som vidtas från och med att inkassokrav skickas. Frågor om avtalsvillkor, fakturor och betalningspåminnelser som inträffar innan dess ligger utanför Datainspektionens tillsyn. Kontakta till exempel konsumentvägledaren i din kommun eller Konsumentverket.

Läs mer hos Konsumentverket
Hitta din konsumentvägledare

Utgivningsbevis för webbplatser

Har du en webbplats kan du ansöka om ett så kallat utgivningsbevis. Utgivningsbeviset ger webbplatsen ett grundlagsskydd. Ansöker gör du hos hos Myndigheten för press, radio och tv.

Läs mer hos Myndigheten för press, radio och tv

Om oss

Leta på webbplatsen
Kanske finns svaret närmare än du tror. Ett tips är att använda vår sökfunktion som du hittar längst upp på sidan.

Inkassofrågor

Datainspektionen har tillsyn över att inkassolagen följs och att man iakttar god sed i inkassoverksamhet. Frågor om avtalsvillkor, fakturor och betalningspåminnelser eller annat som har inträffat innan kravet har skickats ligger däremot utanför Datainspektionens tillsyn.

Lagen om elektronisk kommunikation

Här kan du läsa mer om gränsdragningen mellan personuppgiftslagen och lagen om elektronisk kommunikation och vilken av myndigheterna Datainspektionen och Post- och telestyrelsen som har hand om olika frågor.