Lediga jobb på Datainspektionen

Vill du arbeta på en myndighet i fokus som arbetar för att synliggöra integritetsfrågorna i samhället? Här har du möjlighet att arbeta med högaktuella lagar och områden under ständig utveckling.

Administratör/Sekreterare till generaldirektören

Jurist som brinner för att sprida kunskap

Vill du arbeta på en myndighet i fokus och som verkar för att synliggöra integritetsfrågorna i samhället? På Datainspektionen får du chansen att tillsammans med engagerade kollegor arbeta med högaktuella lagar och rättsområden som är under ständig förändring och utveckling.

Det är stor efterfrågan på information och utbildningar om EU:s nya dataskyddsreform som börjar tillämpas i maj 2018. För att kunna möta det ökade trycket nu och framöver inrättar Datainspektionen en ny sammanhållande roll som ansvarig för myndighetens utbildningsverksamhet och för stödet till dataskyddsombuden.

Arbetsuppgifter

I rollen ligger att samordna och utveckla Datainspektionens utbildningsverksamhet och stödet till dataskyddsombuden. Du kommer att vara involverad i såväl det löpande arbetet, som i arbetet med att planera och utveckla de två verksamhetsområdena. Du kommer att ha stora möjligheter att vara med och påverka arbetet under en mycket spännande period i myndighetens utveckling, samtidigt som du ges möjlighet att utveckla dina färdigheter inom ett rättsområde som är mycket eftertraktat.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inom utbildningsverksamheten består av att:

  • Tillsammans med kollegor planera, utarbeta och ständigt utveckla innehållet i samt genomföra utbildningar utifrån Datainspektionens årsplan.
  • Föreläsa på våra populära utbildningar.
  • Säkerställa att utbildningarna är metodiska och pedagogiska, samt att innehållet är aktuellt och juridiskt korrekt.
  • Utvärdera utbildningsverksamheten.
  • Utveckla nya sätt och metoder att utbilda på, t.ex. nya utbildningskanaler.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter i rollen som stöd till dataskyddsombuden består av att:

  • Vara med och utveckla informationsmaterial riktade till ombuden.
  • Utveckla nya sätt och metoder för att stödja ombuden.
  • Vara kontaktperson för ombuden och svara på övergripande frågor från ombuden.

Fördelningen mellan de olika rollerna kan variera över tiden men merparten av arbetet kommer att ligga i utbildningsverksamheten. I syfte att åstadkomma en ändamålsenlig beröringsyta med Datainspektionens operativa verksamhet och för att ge dig möjlighet att konkret interagera med flera av våra målgrupper kommer, utöver en introduktion till de olika enheternas ansvarsområden, viss tjänstgöring i inspektionens upplysningstjänst att ingå som en del i ditt arbete.

Vi vänder oss till dig som har ett särskilt intresse för utbildnings- och kommunikationsfrågor på juridikens område. Du är serviceinriktad samt har en fallenhet för och gillar att föreläsa för andra.

För att lyckas i rollen behöver du ha lätt för att samarbeta och organisera ditt arbete. Du bör vara driven, strukturerad, en god pedagog och kunna arbeta självständigt. Det är viktigt att du är initiativtagande och lösningsorienterad och tycker om att driva ditt arbete framåt. Du har lätt för att ta dig an nya uppgifter med en positiv inställning, är flexibel och klarar av att i perioder lösa arbetsuppgifter under tidspress.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har jurist- eller jur. kand-examen och gärna har erfarenhet av att utbilda andra i juridiska ämnen. Det är särskilt meriterande om du har dokumenterad utbildning i pedagogik eller kommunikation, alternativt har motsvarande färdigheter som enligt vår bedömning gör dig särskild lämpad för vår utbildningsverksamhet, t.ex. framtagande av olika former av utbildningsmaterial eller organisering av utbildningar. Det är meriterande om du i ditt arbete har kommit i kontakt med arbetsuppgifter som har med dataskydd och integritet att göra och har erfarenhet av EU-rätt.

Dina personliga egenskaper

Du arbetar självständigt men har samtidigt en god samarbetsförmåga såväl internt som externt. Du har en mycket god analytisk förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på ett lättförståeligt sätt. Du har ett gott omdöme, är prestigelös och drivs av en vilja att hela tiden bli bättre i det du gör. Du kan resa i tjänsten i viss omfattning och har goda kunskaper i engelska. Ett intresse av och en förståelse för it-frågor och teknik underlättar möjligheterna att kunna lösa arbetsuppgifterna på ett framgångsrikt sätt. Vid tillsättningen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper kopplade till den utåtriktade verksamhet som tjänsten innebär.

Anställning

Heltid, tillsvidareanställning. Datainspektionen tillämpar sex månaders provanställning.

Datainspektionen som arbetsgivare

Datainspektionen erbjuder intressanta anställningar som möjliggör en bra balans mellan arbetstid och fritid. Vi ger våra anställda möjligheter till friskvård på arbetstid och subventionerar dessutom sådana aktiviteter ekonomiskt. Vi verkar från centralt belägna lokaler i Stockholms innerstad, med närhet till kommunikationer och service.

Tillträde

Den 1 juni 2017 eller efter överenskommelse.

Ansökan

Skriftlig ansökan med personligt brev, meritförteckning och med angivande av diarienummer 698-2017 skickas till Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm eller via e-post till datainspektionen@datainspektionen.se, senast måndagen den 10 april 2017.

För ytterligare information om tjänsten kontakta enhetschefen Nicklas Hjertonsson, Enheten för rättsväsendet, försvar och kameraövervakning, 08 657 61 41. Facklig representant är juristen Elin Hallström, Saco-föreningen, 08 657 61 15.

Övrig information

I urvalsarbetet utgår vi från erfarenhet, utbildning och andra formella och personliga krav som vi angett i annonsen. De kandidater som bäst uppfyller kraven kommer vi att kontakta för en intervju. Hör du inget från oss under de närmaste veckorna betyder det att du inte har gått vidare i rekryteringsprocessen. När rekryteringen är avslutad kommer information om detta att anslås på Datainspektionens anslagstavla och meddelas på inspektionens webbplats.

Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Administratör/Sekreterare till generaldirektören

Arbetsuppgifter

Som GD-sekreterare kommer du att arbeta med att bland annat ge administrativt stöd till generaldirektören och chefsjuristen. Du sköter kalenderbokning och material inför GD-föredragning samt bistår i förberedelser inför generaldirektörens och chefsjuristens medverkan i internationella möten. Dessutom ingår i arbetsuppgifterna att sköta planering, kallelser, utskick och mötesanteckningar till bland annat insynsrådets möten, samt att administrera personalens resor. Du kommer i huvudsak arbeta med administration av varierande karaktär så som utbildnings-, viss ekonomi- och personaladministration. Du stöttar även myndighetens administration med bland annat registratur. Tjänsten är placerad på den administrativa enheten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har administrativ erfarenhet gärna i registratur eller erfarenhet av en roll som GD-sekreterare. Du har goda kunskaper i svenska och engelska samt en god förmåga att uttrycka dig väl i skriftlig form. Arbetet kräver mycket god samarbetsförmåga, god administrativ förmåga, noggrannhet och servicekänsla. Vidare är du självgående och har en vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Det är vidare viktigt att du uppskattar och kan hantera många ärenden av skiftande karaktär samtidigt. Du ska ha goda kunskaper i Office-paketet.

Du är en positiv kraft som med ditt engagemang och din förmåga att arbeta organiserat och strukturerat bidrar till trivsel och arbetsglädje i arbetsgruppen. Du är ansvarstagande, serviceinriktad och lyhörd. Du tycker om att ha många olika typer av arbetsuppgifter och är van att prioritera och handla lösningsorienterat utifrån uppkomna situationer.

Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på 6 månader. Tillträde snarast.

Frågor om tjänsten

För ytterligare information om tjänsten kontakta administrativa chefen Karin Malmborg, 08-657 61 29. Facklig representant är juristen Jonas Axelsson, Saco-föreningen, 08-657 61 62.

Hur ansöker jag?

Sista dag för ansökan är den 27 mars 2017. Din ansökan skickar du Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm eller via e-post till datainspektionen@datainspektionen.se. Referens dnr 00551-2017.

Övrigt

När beslut om tillsättning har fattats, kommer detta att meddelas på Datainspektionens webbplats.

Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Överklaga beslut om anställning

Vill du överklaga ett beslut om anställning kan du skriva till oss. Du måste också ha varit sökande i den rekrytering som du överklagar. I ditt brev ska du tala om vilket beslut du överklagar (enge diarienummer), vilken ändring du vill ha av beslutet och dina skäl för detta. Skicka sedan ditt brev till: Datainspektionen, Box 8114, 104 0 Stockholm eller datainspektionen@datainspektionen.se

För att vi ska kunna pröva ditt överklagande, måste vi ha ditt brev via post eller e-post senast tre veckor efter att vi har meddelat tillsättningen. Vi sänder ditt överklagande vidare till Statens överklagandenämnd för prövning.

Om oss

Läs mer om vårt arbetssätt

Övrig information

Intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden. När beslut om tillsättning har fattats, kommer detta att meddelas på Datainspektionens webbplats. Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Kort om Datainspektionen
Datainspektionen är en statlig myndighet som arbetar för att skydda den enskilda individens rätt till integritet i samhället. Myndigheten har cirka 50 anställda och är belägen på Drottninggatan 29 i centrala Stockholm, i direkt anslutning till ypperliga kommunikationer och service.