Inkassobolagen skickar fortfarande alltför otydliga krav

22 november 2012

I en uppföljande granskning konstaterar Datainspektionen att inkassobolagen fortsätter att skicka för otydliga kravbrev som rör tele-, TV- och Internetavgifter.

För två år sedan riktade Datainspektionen skarp kritik mot ett antal inkassobolag. Kritiken rörde att bolagens inkassokrav som rör tele-, TV- och Internetavgifter var för otydliga. Nu har myndigheten gjort en uppföljande granskning som visar att bristerna till stor del kvarstår.

- Många inkassobolag använder fortfarande väldigt vida och sammanfattande begrepp för att beskriva vad fordran avser. Det gör det svårt för den skuldsatte att veta vad fordran avser och att kunna ta ställning till om kravet är riktigt eller inte, säger Malin Fredholm som lett myndighetens granskning.

Inkassobolagen brister också i att specificera kostnaderna i kravet. Kostnader för själva inkassokravet och en eventuell betalningspåminnelse, men också faktureringsavgifter och andra administrativa avgifter ska redovisas var för sig i inkassokravet.

- Enligt inkassolagen ska den skuldsatte få tydlig information om vad skulden avser. Här slarvar tyvärr inkassobolagen fortfarande, trots att det gått två år sedan vi påpekade samma brister.

Nu kräver Datainspektionen att bolagen ska bli tydligare i sina inkassokrav och specificera kostnaderna bättre senast den 31 mars nästa år.

Läs beslut mot Betalningskontroll (pdf-format)

Läs beslut mot Gothia (pdf-format)

Läs beslut mot Intrum (pdf-format)

Läs beslut mot Lindorff (pdf-format)

Läs beslut mot Mfin (pdf-format)

Läs beslut mot Payex (pdf-format)

Läs beslut mot Sergel (pdf-format)

Läs beslut mot Svea (pdf-format)

Läs beslut mot Transcom (pdf-format)

För mer information kontakta:
Projektledare Malin Fredholm, tfn 08-657 61 27
Avdelningsdirektör Håkan Meurling, tfn 08-657 61 34
Pressekreterare Per Lövgren, tfn 070-736 10 80

RSS
Här kan du prenumerera på våra nyheter via RSS.