Fel visa uppgifter från folkbokföringen på webbplats

12 februari 2013

Fackförbundet Unionen gör fel som på sin webbplats visar namn och adressuppgifter om man anger ett personnummer. Fackförbundet tar nu bort funktionen och Datainspektionen uppmanar även andra sajtägare att se över sina webbplatser.

Om man ansöker om medlemskap på fackförbundet Unionens webbplats och anger sitt personnummer så hämtas automatiskt namn och adressuppgifter från folkbokföringen och visas på sidan.

Uppgifter om sökandens personnummer och folkbokföringsadress behövs förstås för att administrera medlemskap. Däremot är det inte nödvändigt att visa namn- och adressuppgifter öppet på Internet på det sätt som fackförbundet gör, konstaterar Datainspektionen.

- Det finns risk för att ansökningsformuläret används som en upplysningstjänst på Internet, trots att ändamålet är ett helt annat. Vem som helst som har tillgång till ett personnummer kan mata in det i formuläret och på så sätt få del av andra personers folkbokföringsuppgifter, säger Malin Fredholm som lett Datainspektionens granskning.

Att folkbokföringsinformation finns att tillgå i offentliga register och på andra sätt på Internet berättigar inte fackförbundet att visa uppgifterna på sin webbplats, skriver Datainspektionen i sitt beslut.

Fackförbundet har meddelat att funktionen som visar namn och adressuppgifter ska tas bort.

- Vi hoppas att det här beslutet leder till att även andra som hanterar kund- eller medlemskap på samma sätt ser över sina webbplatser, säger Malin Fredholm.

Läs Datainspektionens beslut i pdf-format

För mer information kontakta
Jurist Malin Fredholm, tfn 08-657 61 27
Pressekreterare Per Lövgren, tfn 070-736 10 80

RSS
Här kan du prenumerera på våra nyheter via RSS.