meny

Att skicka Svefaktura till Datainspektionen

Denna information riktar sig till leverantörer som önskar ansluta sig för att skicka Svefakturor till Datainspektionen. Det finns flera sätt på vilka vi kan ta emot Svefakturor från er. Datainspektionen är ansluten till Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce.

1. Via PEPPOL

I första hand vill vi att elektroniska fakturor skickas via PEPPOL-nätverket.

Adress i PEPPOL: 0007:2021000050

Vi tar emot Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura) samt Svefaktura 5A 2.0, (faktura och kreditnota).

Mer information om PEPPOL (DIGG:s webbplats)

2. Svefaktura med transportprofil Bas

Här är de tekniska uppgifter ni behöver för att skicka Svefaktura till oss via transportprofil Bas, så kallad ebMS-länk.

E-fakturaformat: SFTI Svefaktura

Vår Partsidentitet: 2021000050 (vårt organisationsnummer)

Transportmetod: Protokoll – SFTI Transportprofil BAS

Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/0050

E-fakturaformat och transportmetod (SFTI:s webbplats)

Köper ni tjänster från en VAN-operatör idag så tar ni kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att er kundfaktura ska nå oss. De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil BAS 2.0) eftersom den utgör basen i dagens infrastruktur för elektroniska fakturor.

Vissa leverantörer väljer att själva bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI:s Transportprofil BAS 2.0. Denna mjukvara ska då skicka fakturorna till den mottagningsadress och partsidentitet som finns angivet ovan.

3. Svefaktura via vissa operatörer

Om ni idag använder någon av följande operatörer för att skicka e-fakturor kan ni låta dessa förmedla fakturor även till oss:

  • Inexchange
  • Pagero
  • Visma SPCS
  • Crediflow
  • Tieto
  • BGC (SEB, Handelsbanken; Swedbank, Danske bank)

En förutsättning är att fakturorna skickas i formatet SFTI Svefaktura. Ni kontaktar aktuell operatör och anmäler att fakturorna ska skickas till oss via Statens servicecenter.

4. Leverantörsportal

Är inget av ovanstående alternativ passande för er kan ni istället kostnadsfritt ansluta er till Visma Proceedos leverantörsportal för att kunna skapa och skicka e-faktura till oss på ett enkelt sätt. Denna lösning passar främst mindre leverantörer som skickar få fakturor. Kontakta i så fall oss på e-post enligt nedan så skickar vi er en inbjudan till leverantörsportalen (Visma Supplier Center).

Kontaktuppgifter

Vår kontaktperson och mottagare av information och frågor i detta ärende är:

Mats Sjöfors
Tel 08-657 61 89
ekonomi@datainspektionen.se

Fel fakturor har skickats ut 2019-05-10

Statens servicecenter sköter faktureringen av Datainspektionens kursverksamhet. Idag har vi fått kännedom om att ett fel inträffat i Statens servicecenters faktureringsrutin som lett till att ett stort antal kopior på äldre fakturor har distribuerats till flera kunder. Just nu pågår en felsökning av vad om som inträffat. Mer information om incidenten lämnas på hemsidan när vi har mer inomrmation. 

Har du som kund fått en fakturakopia från oss, ber vi dig notera att det är en kopia och att den inte har någon ekonomisk påverkan. Ni kan bortse helt från detta och makulera fakturan. Vi beklagar att den här incidenten har inträffat. Om du har frågor kontakta, ekonomi@datainspektionen.se