meny

Letar du efter information och vägledning?

Om du har en fråga till Datainspektionen finner du förhoppningsvis svaret redan här på vår webbplats. På webbplatsen publicerar vi löpande ny information om de lagar vi har tillsyn över. 

Sök på webbplatsen

Använd söktfältet uppe till höger, på mobil klicka på "Meny" för att få fram sökfältet. Får du många träffar kan du avgränsa din sökning till olika delar av webbplatsen.

Försök att lösa problemen själv först

Innan du kontaktar Datainspektionen, försök alltid att lösa problemen själv. Ta kontakt med dem som du tycker gör fel och berätta vad du tycker är fel. De ska då utreda det inträffade, och förhoppningsvis rättar de till felen så att du känner dig nöjd. Hos många företag och myndigheter finns det särskilda kontaktpersoner och e-postadresser dit du kan vända dig. 

Har du klagomål eller tips?

Om du tycker att någon behandlar uppgifter om dig på ett sätt som strider med dataskyddsförordningen kan du lämna in ett klagomål till Datainspektionen. Du kan också lämna ett tips.

Så lämnar du klagomål eller tips

Kontakta oss

Personuppgiftsincidenter

Om du har frågor om personuppgiftsincidenter kan du kontakta oss på personuppgiftsincident@datainspektionen.se eller 08-657 61 00. Telefontiden är 9.00–11.00 måndag, tisdag, torsdag och fredag samt 9.30–11.30 på onsdagar.

Upplysningstjänst

Datainspektionens upplysningstjänst har telefonnummer 08-657 61 00. Öppettider är kl. 9.00-11.00 måndag, tisdag, torsdag och fredag och kl. 9.30-11.30 på onsdagar. Avvikande tider kan förekomma. Tänk på att vi inte kan lämna bindande besked när du ställer frågor till oss, utan endast ge vägledande information.

Registratur

Du kan kontakta oss per e-post, vanlig post eller ringa.

Telefon: 08-657 61 00 
E-post: datainspektionen@datainspektionen.se
Postadress: Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm