meny

Letar du efter information och vägledning?

Förhoppningsvis finns svaret på din fråga redan här på vår webbplats. Här samlar vi all information vi har, här finns bland annat sidor med vanliga frågor och svar. 

Sök på webbplatsen

Använd vår söktjänst ovan. Det är lättaste sättet att hitta. Får du många träffar kan du försöka att avgränsa din sökning på olika delar av webbplatsen.

Försök att lösa problemen själv först

Innan du kontaktar Datainspektionen, försök alltid att lösa problemen själv. Ta kontakt med dem som du tycker gör fel och berätta vad du tycker är fel. De ska då utreda det inträffade, och förhoppningsvis rättar de till felen så att du känner dig nöjd. Hos många företag och myndigheter finns det särskilda kontaktpersoner och e-postadresser dit du kan vända dig. Det blir oftast bäst och går snabbast.

Har du klagomål eller tips?

Om du tycker att någon behandlar uppgifter om dig på ett sätt som strider med dataskyddsförordningen kan du lämna in ett klagomål till Datainspektionen. Du kan också lämna ett tips.

Här lämnar du klagomål eller tips

Skicka en fråga

OBS! Datainspektionen tar just nu emot ett stort antal förfrågningar med anledning av den nya dataskyddsförordningen (GDPR). Handläggningstiden är därför längre än vanligt. Om du har en fråga till Datainspektionen finner du förhoppningsvis svaret redan här på vår webbplats. På webbplatsen publicerar vi löpande ny information om de lagar vi har tillsyn över. Tänk på att Datainspektionen inte kan lämna bindande besked när du ställer frågor till oss utan endast ge vägledande information.Om du har frågor om personuppgiftsincidenter kan du kontakta Datainspektionen via e-post: personuppgiftsincident@datainspektionen.se eller via telefon på 08-657 61 00. 

Denna telefontjänst har telefontid kl. 9:00–11:00 måndag, tisdag, torsdag och fredag och kl. 9:30–11:30 på onsdagar. Avvikande tider kan förekomma.

Fredagen den 14 december är telefontiden 9:30-11:30.

Den 27-28 december är denna telefontjänst stängd.

Hittar du inte svar på dina frågor kan du skriva till oss. Det kan du göra per vanlig post, e-post eller genom att använda formuläret nedan. Men tänk på att det ofta går fortare att försöka hitta svaret själv här på webbplatsen.

 

 

Din fråga kommer först till vår registrator som vidarebefordrar den till våra jurister. Tänk på att det du skickar till oss med formuläret kan bli en allmän handling. Detta innebär att vem som helst har rätt att ta del av det du har skrivit till oss så länge uppgifterna inte skyddas av sekretess. Om ditt ärende innehåller integritetskänsliga uppgifter eller är komplicerat så kan det vara bättre att ringa eller skicka ett vanligt brev till oss. Formuläret skickas med kryptering.

Så här behandlar Datainspektionen dina personuppgifter

Datainspektionens upplysningstjänst har telefonnummer 08-657 61 00. Öppettider är kl. 9:00-11:00 måndag, tisdag, torsdag och fredag och kl. 9:30-11:30 på onsdagar. Avvikande tider kan förekomma.

Fredagen den 14 december är telefontiden 9:30-11:30.

Den 27-28 december är denna telefontjänst stängd.