meny

Elkunder ersätts för dubbla inkassokostnader

Datainspektionen har inspekterat ett elbolag som tillsammans med sitt inkassobolag debiterat tusentals kunder dubbla inkassokostnader. Tack vare myndighetens granskning har elbolaget nu börjat ersätta de drabbade kunderna.

Datainspektionen har granskat elbolaget Telge Energi och upptäckt en rad brister i företagets inkassohantering. Elbolaget har tillsammans med det inkassobolag som företaget tidigare anlitade debiterat närmare 3 000 kunder dubbla inkassokostnader.

- Elbolaget har brutit mot inkassolagen genom att skicka dubbla inkassokrav och debitera dubbla inkassokostnader, säger Datainspektionens jurist Malin Fredholm.

Myndigheten har nu gjort en uppföljande kontroll för att se om bristerna åtgärdats. Elbolaget har sett över sin inkassohantering och sköter den själv. Företaget har också börjat ersätta de kunder som drabbats av dubbla inkassokostnader.

- Det är positivt att vår granskning lett till att bolaget har förbättrat sin inkassohantering och att de drabbade kunderna nu får ersättning.

För mer information kontakta
Jurist Malin Fredholm, tfn 08-657 61 27
Pressekreterare Per Lövgren, tfn 070-736 10 80