Letar du efter information och vägledning?

Förhoppningsvis finns svaret på din fråga redan här på vår webbplats. Här samlar vi all information vi har, här finns bland annat sidor med vanliga frågor och svar.

Sök på webbplatsen

Använd vår söktjänst nedan. Det är lättaste sättet att hitta. Får du många träffar kan du försöka att avgränsa din sökning på olika delar av webbplatsen.


Frågor och svar

På de här sidorna har vi lagt ut några av de vanligaste frågorna vi får och svaren vi ger:

GDPR – Dataskyddsförordningen

Läs mer om GDPR – dataskyddsförordningen som träder i kraft den 25 maj 2018.

Frågor och svar om GDPR – dataskyddsförordningen

Här har vi samlat några vanliga frågor och svar om dataskyddsförordningen

Personuppgifter och integritet

Här får du svar på frågor om publicering på internet, hur du får bort uppgifter som andra har lagt ut om dig, hur företag sparar dina kunduppgifter, vad som gäller kring personnummer och mycket annat.

Inkasso och kravbrev

Hör får du veta mer om inkassobrev, tillstånd och annat kring inkasso.

Kameraövervakning

KameraHär får du veta vad som gäller kring drönare, dashcams, hur arbetsgivare får kameraövervaka och mycket annat.

Några sidor där du kan få hjälp

På de här sidorna har vi bra information och vägledning om vad som gäller på olika områden:

Har du blivit kränkt på internet? Hur gör jag för att få bort saker på några av de vanligaste sajterna?

Betalningsanmärkningar

Molntjänster

Kameraövervakning på arbetsplatser

Försök att lösa problemen själv först

Innan du kontaktar Datainspektionen, försök alltid att lösa problemen själv. Ta kontakt med dem som du tycker gör fel och berätta vad du tycker är fel. De ska då utreda det inträffade, och förhoppningsvis rättar de till felen så att du känner dig nöjd. Hos många företag och myndigheter finns det särskilda kontaktpersoner och e-postadresser dit du kan vända dig. Det blir oftast bäst och går snabbast.

Hittar du inte svar på dina frågor kan du skriva till oss. Det kan du göra per vanlig post, e-post eller genom att använda formuläret nedan. Vi får varje år cirka 6 000 frågor via e-post och lika många på telefon så ofta går det fortare att försöka hitta svaret själv här på webbplatsen.

Skicka en fråga

Din fråga kommer först till vår registrator som vidarebefordrar den till våra jurister. Tänk på att det du skickar till oss med formuläret kan bli en allmän handling. Detta innebär att vem som helst har rätt att ta del av det du har skrivit till oss så länge uppgifterna inte skyddas av sekretess. Om ditt ärende innehåller integritetskänsliga uppgifter eller är komplicerat så kan det vara bättre att ringa eller skicka ett vanligt brev till oss. Formuläret skickas med kryptering.

Tänk på att Datainspektionen inte kan lämna bindande besked när du ställer frågor till oss utan endast ge vägledande information.

Om oss

Kränkt.se

Oschysst behandlad på nätet?

Har du blivit kränkt på nätet? Få information, råd och tips om vad du kan göra åt det på vår webbsajt Kränkt.se.

Besök Kränkt.se

Mer information

Detta gör Datainspektionen inte

Datainspektionen får ofta frågor om områden som inte tillhör vårt verksamhetsområde. Här är en sammanställning av de vanligaste områdena med hänvisning till vart man kan vända sig för att få svar.

Vill du skriva ett klagomål?

Datainspektionen kan inleda tillsyn efter klagomål från enskilda personer. Det kan handla om till exempel positioneringsteknik på arbetsplatsen (GPS), personuppgifter på internet eller inkassoföretag. Här kan du läsa mer om hur du skriver ett klagomål och hur vi behandlar det.

Kontakta oss

Datainspektionens upplysningstjänst har telefonnummer 08-657 61 00. Öppettider är kl. 9:00-11:00 måndag, tisdag, torsdag och fredag och kl. 9:30-11:30 på onsdagar.

Avvikande öppettider:
Den 19/4 är denna tjänst istället öppen kl. 13-15 och stängd den 30 april och 11 maj.