Lediga jobb på Datainspektionen

Vill du arbeta på en myndighet i fokus som arbetar för att synliggöra integritetsfrågorna i samhället? Här har du möjlighet att arbeta med högaktuella lagar och områden under ständig utveckling.

Lediga jobb just nu:

It-specialist
Registrator
Verksjurist
It- och systemförvaltare

Datainspektionen söker en it-specialist

Vill du arbeta på en myndighet i fokus som verkar för att synliggöra integritetsfrågorna i samhället? På Datainspektionen får du chansen att tillsammans med engagerade kollegor arbeta med högaktuella lagar och rättsområden som är under ständig förändring och utveckling.

I maj 2018 börjar den nya EU-reformen på dataskyddsområdet tillämpas. Den nya dataskyddsförordningen, (GDPR), och det nya direktivet innebär den största förändringen på dataskyddsområdet på flera decennier och får stora konsekvenser för vårt samhälle och Datainspektionen.

Vi vill stärka vår kompetens inom it-området och söker därför ytterligare it-specialister, meriterande är informationssäkerhetsinriktning.

Arbetsuppgifter

It-specialisten arbetar med teknisk och organisatorisk it-säkerhet så väl på bredden som på djupet.

I rollen kommer du att arbeta med att förklara säkerhetsproblem, säkerhetslösningar och andra tekniska frågor. Detta gör du framför allt för Datainspektionens jurister men också för verksamhetsutövare som behandlar personuppgifter. Du kommer också att arbeta med ärenden, dels genom att ge stöd till juristerna, dels genom att driva egna ärenden. Ärendehandläggningen innebär att inhämta, bearbeta och analysera information samt avgöra risker. I tjänsten ingår det att delta i tillsyn och då bedöma säkerheten vid behandling av personuppgifter och delta i Datainspektionens utbildnings verksamhet utifrån it perspektivet. Vara behjälplig vid bedömning av personuppgiftsincidenter (enligt art. 33) och konsekvensbedömningar (art. 35).Eftersom variation och nya frågeställningar är vardag i arbetet krävs det att arbetssätt, metoder och verktyg ständigt utvecklas. Du ska följa den tekniska utvecklingen i samhället som påverkar skyddet av personuppgifter.

Vi erbjuder

Tjänsten innebär stimulerande arbetsuppgifter inom ett område i snabb förändring och omfattar alla samhällssektorer. I rollen får du möjlighet att påverka utvecklingen inom integritetsskydd och informationssäkerhet.

Kvalifikationer

  • Minst två års erfarenhet av arbete med praktisk informations- och it-säkerhet
  • Akademisk utbildning med inriktning mot systemvetare eller motsvarande kvalifikationer
  • Har arbetat med närverk-drifts – och säkerhetsövervakning eller förvaltning av it-system i ett flertal år
  • Har goda kunskaper gällande operativsystemen Linux/Unix och Windows
  • Har mycket goda kunskaper kring nät och arkitektur
  • Har en god kommunikations förmåga
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska

Personliga egenskaper

Som person tar du dig an dina arbetsuppgifter på ett strukturerat och systematiskt sätt. Du är utvecklingsorienterad och har lätt för att sätta dig in i nya problemställningar. Du har ett stort tekniskt intresse, är analytisk och besitter en förmåga att se helheten. Du kan förklara komplicerade tekniska lösningar på ett lättbegripligt sätt och har en väl utvecklad pedagogisk förmåga. Du har en stark vilja att uppnå resultat samt att lösa tekniska problem. Du har lätt för att samarbeta och kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du har en god förståelse för komplexa sammanhang och har ett genuint intresse för att kommunicera dessa på ett lättförståeligt sätt.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper

Frågor om tjänsten

Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidareanställning. Datainspektionen tillämpar sex månaders provanställning. För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, för frågor om rekryteringsprocessen kan ni kontakta rekryteringskonsult Ingela Johansson, Poolia: 08-555 659 37 .Facklig representant är Adolf Slama 08-657 61 12

Anställningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning.

Hur ansöker jag?

Sista dag för ansökan är den 2017-12-11. Din ansökan skickar du till Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm eller via e-post till datainspektionen@datainspektionen.se. Referens dnr 02557-2017

Övrigt

När beslut om tillsättning har fattats, kommer detta att meddelas på Datainspektionens webbplats.

Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Datainspektionen rekryterar registrator

Vill du arbeta på en myndighet i fokus som verkar för att synliggöra integritetsfrågorna i samhället? På Datainspektionen får du chansen att tillsammans med engagerade kollegor arbeta med högaktuella lagar och rättsområden som är under ständig förändring och utveckling.

I maj 2018 börjar den nya EU-reformen på dataskyddsområdet tillämpas. Den nya förordningen, GDPR, och det nya direktivet innebär den största förändringen på dataskyddsområdet på flera decennier och får stora konsekvenser för vårt samhälle och Datainspektionen.

Myndigheten befinner sig i ett dynamiskt utvecklingsskede och vi rekryterar nu därför ytterligare en registrator.

Arbetsuppgifter

Som registrator ingår du i ett registratorsteam på den administrativa avdelningen. Som registrator företräder du myndigheten och ansvarar för öppning av inkommande post, diarieföring, registrering av ärenden i vårt ärendehanteringssystem samt andra förekommande administrativa uppgifter. I arbetsuppgifterna ingår även att svara i telefon och bemanna vår reception.

Arbetet innebär dels interna kontakter med våra medarbetare och externa kontakter med både privatpersoner, företag, organisationer, journalister och andra myndigheter som kontaktar Datainspektionen. Du arbetar i en händelserik arbetsmiljö, ofta i ett högt tempo. Vid behov kan även andra arbetsuppgifter på den administrativa avdelningen ingå.

Kvalifikationer

Vi söker dig med registratorsutbildning alternativt arbetslivserfarenhet motsvarande samma kompetens. Du har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom myndighet och goda kunskaper gällande lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet.

Du har en god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift och vi förutsätter att du är en van datoranvändare med goda IT-kunskaper gärna av ärendehanteringssystemet Platina och som ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg.

Som person är du strukturerad, ansvarstagande och noggrann. Du har en utpräglad känsla för service och trivs i en roll med stor variation i både tempo och arbetsbelastning. Du är effektiv och flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och att prioritera och omfördela arbetsuppgifter beroende på hur arbetsdagen ser ut. Eftersom tempot stundvis är högt på registraturen, ser vi gärna att du är stresstålig och har en förmåga att bibehålla ett gott bemötande även under stress. Vidare är du en person med ett gott omdöme som har lätt för att samarbeta och som trivs med att vara en del av ett arbetsteam.

Mycket stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Anställningens omfattning

Detta är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tjänsten är en heltidstjänst med tillträde så snart som möjligt. Datainspektionen eftersträvar mångfald avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidareanställning. Datainspektionen tillämpar sex månaders provanställning. För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta Administrativ chef Karin Malmborg 08-6576129. Facklig representant är Adolf Slama 08-6576112

Hur ansöker jag?

Sista dag för ansökan är den 2017-12-11. Din ansökan skickar du till Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm eller via e-post till datainspektionen@datainspektionen.se. Referens dnr 02556-2017

Övrigt

När beslut om tillsättning har fattats, kommer detta att meddelas på Datainspektionens webbplats.

Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Datainspektionen söker ytterligare en verksjurist

Arbetsuppgifter

Som verksjurist ska du ge myndighetens stöd i verksamhetsjuridiska frågor. Du kommer att arbeta med förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, IT-rätt samt övrig verksjuridik såsom exempelvis arbetsrätt och upphandling. Arbetet kan även avse ärenden som kräver kunskaper i avtalsrätt och skadeståndsrätt. Du deltar vidare i arbetet med myndighetens arbetsordning och andra interna regler och riktlinjer. Du är också med och tar fram föreskrifter samt skriver och kvalitetssäkrar olika typer av dokument, till exempel myndighetens yttranden till Justitieombudsmannen och Justitiekanslern. En annan viktig del av arbetet avser att medverka i det interna förberedelsearbete som pågår inför EU:s dataskyddsreform och däribland arbeta med att säkerställa att myndigheten har en god informationshantering.

Kvalifikationer

Vi söker dig som

  • har juristexamen
  • har mycket goda kunskaper i verksjuridik samt offentlighet och sekretess
  • har förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för resultat med hög kvalitet
  • är handlingskraftig och har förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • kommunicerar klart, tydligt och strukturerat
  • uppskattar och har mycket god förmåga att samarbeta med andra
  • har flerårig dokumenterad erfarenhet av att arbeta med verksjuridiska frågor i statlig förvaltning
  • har mycket goda kunskaper i engelska.

Det är meriterande om du är notariemeriterad eller har annan motsvarande erfarenhet.
Det är också meriterande om du har erfarenhet av juridiska frågor som rör digital informationshantering såsom e-förvaltning. Vidare är det meriterande om du har särskild erfarenhet av arbetsrätt, upphandlingsjuridik, arkivfrågor och informationssäkerhet.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Svenskt medborgarskap krävs eftersom anställningen är placerad i säkerhetsklass.

Tjänsten

Är administrativt placerad under chefsjuristen.
Anställningen är en tillsvidareanställning. Datainspektionen tillämpar sex månaders provanställning.
Omfattning: Heltid.

Frågor om tjänsten

För ytterligare information om tjänsten kontakta chefsjuristen Hans-Olof Lindblom, 08-657 61 51 eller administrativa chefen Karin Malmborg, 08-657 61 29. Facklig representant är Elin Hellström Saco-föreningen, 08-657 61 15.

Hur ansöker jag?

Sista dag för ansökan är den 30 november 2017. Din ansökan skickar du Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm eller via e-post till datainspektionen@datainspektionen.se
Referens dnr 02259-2017.

Datainspektionen rekryterar It- och systemförvaltare

Vill du arbeta på en myndighet i fokus som verkar för att synliggöra integritetsfrågorna i samhället? På Datainspektionen får du chansen att tillsammans med engagerade kollegor arbeta med högaktuella lagar och rättsområden som är under ständig förändring och utveckling.

I maj 2018 börjar den nya EU-reformen på dataskyddsområdet tillämpas. Den nya förordningen, GDPR, och det nya direktivet innebär den största förändringen på dataskyddsområdet på flera decennier och får stora konsekvenser för vårt samhälle och Datainspektionen.

Myndigheten befinner sig i ett dynamiskt utvecklingsskede och vi rekryterar därför en utvecklingsorienterad systemförvaltare som även kommer att arbeta med förvaltning av vår it-infrastruktur.

Arbetsuppgifter

Som förvaltare har du en aktiv roll i ett dynamiskt utvecklingsskede. Du deltar i byggandet av en fungerande förvaltning som ansvarar för samordning, support och utveckling av myndighetens fortsatta digitaliseringsarbete. Myndighetens gemensamma IT-plattform består till huvuddel av en Microsoft-miljö och ett verksamhetssystem byggt på Platina.

I din roll som systemförvaltare förväntas du

  • hantera frågor kring användarstöd, systeminställningar och kravställning
  • bistå med viss support till användare som inte omfattas i vårt avtal med leverantörer
  • fånga upp krav och önskemål från verksamheten och användare för kontinuerlig utveckling av processer och system
  • dokumentera processer och rutiner
  • ansvara för det dagliga arbetet med förvaltning och systemvård
  • planera och strukturera det dagliga arbetet
  • ta fram utbildningsmaterial, genomföra utbildningar, informera om nyheter och förändringar samt hålla löpande kontakt med användare
  • ta fram användarinstruktioner
  • vara en länk mellan leverantörer och användare
  • omvärldsbevaka inom området

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning. Du har goda kunskaper av Windows och MS Officepaketet samt erfarenhet av support av detta. Du har minst 2 års erfarenhet av arbete med förvaltning av system och it-support och minst 4 års erfarenhet av it-drift och it-förvaltning. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. Det är dessutom meriterande om du har

  • tidigare erfarenhet av implementerings- och förändringsprojekt
  • erfarenhet av ärendehanteringssystem
  • erfarenhet av någon förvaltningsmodell
  • erfarenhet av ärendehanteringssystemet Platina

Personliga egenskaper

Som person är du utvecklingsorienterad och har lätt för att sätta dig in i nya problemställningar. Du stimuleras av en miljö där vi prövar gällande föreställningar mot nya idéer och framtida behov. Du är drivande, social och initiativrik samt har väl utvecklad pedagogisk förmåga. Planering och uppföljning ligger i din natur vilket bl a manifesteras i en god dokumentationsförmåga. Du har en stark vilja att uppnå resultat. Du har lätt för att samarbeta och kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är analytisk och har god förståelse för komplexa sammanhang och har ett genuint intresse för att kommunicera dessa på ett lättförståeligt sätt.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Frågor om tjänsten

Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidareanställning. Datainspektionen tillämpar sex månaders provanställning. För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta HR-specialist Ingela Johansson, 0722-34 31 50, ingela.johansson@datainspektionen.se eller Karin Malmborg, Administrativ chef 08-657 61 29, Facklig representant är Adolf Slama 08-657 61 12

Hur ansöker jag?

Sista dag för ansökan är den 2017-11-26. Din ansökan skickar du till Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm eller via e-post till datainspektionen@datainspektionen.se. Referens dnr 02434-2017.

Överklaga beslut om anställning

Vill du överklaga ett beslut om anställning kan du skriva till oss. Du måste också ha varit sökande i den rekrytering som du överklagar. I ditt brev ska du tala om vilket beslut du överklagar (ange diarienummer), vilken ändring du vill ha av beslutet och dina skäl för detta. Skicka sedan ditt brev till: Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm eller datainspektionen@datainspektionen.se

För att vi ska kunna pröva ditt överklagande, måste vi ha ditt brev via post eller e-post senast tre veckor efter att vi har meddelat tillsättningen. Vi sänder ditt överklagande vidare till Statens överklagandenämnd för prövning.

Om oss

Läs mer om vårt arbetssätt

Övrig information

Intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden. När beslut om tillsättning har fattats, kommer detta att meddelas på Datainspektionens webbplats. Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Om Datainspektionen
Datainspektionen är en myndighet som ska bidra till att behandlingen av personuppgifter inte leder till otillbörliga intrång i enskilda individers personliga integritet. Myndigheten kontrollerar att lagarna på området följs och verkar för att nya lagar får regler som skyddar integriteten. Vi utbildar och informerar även de som behandlar personuppgifter. EU:s dataskyddsreform, som ska börja tillämpas i maj 2018, innebär stora förändringar på dataskyddsområdet. Datainspektionen kommer att få ytterligare uppgifter och kommer att behöva öka samarbetet med tillsynsmyndigheterna i de andra medlemsstaterna i EU. Datainspektionen har sin verksamhet i centralt belägna lokaler i Stockholm. Myndigheten har idag drygt 50 anställda men förväntas växa under kommande år. Organisationen är platt med korta beslutsvägar.