meny

Datainspektionen rekryterar kommunikatör

EU:s dataskyddsreform, med bland annat GDPR som började gälla i maj 2018, innebär stora förändringar på integritetsskyddsområdet. För att stärka integritetsskyddet i Sverige har Datainspektionen fått ett utökat uppdrag med fler uppgifter och en tydligare stödjande och vägledande roll. Efterfrågan på kunskap, information och utbildningar om den nya dataskyddsreformen är stor. Myndigheten är idag en verksamhet i stor utveckling med ett uppdrag som blir allt viktigare för att stärka demokratin och skydda enskildas integritet i samband med personuppgiftsbehandling. Tillsammans verkar vi för ett tryggt informationssamhälle.

Myndigheten befinner sig i ett dynamiskt utvecklingsskede och vi rekryterar därför ytterligare en kommunikatör till enheten för kommunikation och utåtriktat arbete.

Arbetsuppgifter

Som kommunikatör på Datainspektionen arbetar du nära kommunikationschefen och övriga medarbetare på enheten såsom kommunikationsstrateg, pressansvarig, webbansvarig kommunikatör, utbildningssamordnare samt jurister i upplysningstjänsten. Du arbetar även tillsammans med medarbetare på myndighetens operativa enheter.

Ett särskilt fokus kommer att ligga på utvecklingen av kommunikationen kring myndighetens upplysningstjänst, som dagligen svarar på frågor från företag, myndigheter och privatpersoner om exempelvis kamerabevakning och hantering av personuppgifter. Tillsammans med juristerna i upplysningstjänsten och den operativa verksamheten ansvarar du för en klar och tydlig kommunikation kring aktuella frågor. Upplysningstjänsten kommunicerar främst med hjälp av telefon, e-post och myndighetens webbplats. Du kommer att arbeta med att utveckla, digitalisera och göra informationen lättbegriplig och tillgänglig för våra målgrupper i våra digitala kanaler.

I dina arbetsuppgifter ingår också att utveckla myndighetens interna kommunikation, bland annat med hjälp av ett nytt intranät. Du kommer även att arbeta med kommunikation såväl internt som externt kring de utbildningar som myndigheten anordnar för externa deltagare.

Arbetet på enheten är projektorienterat och du kommer att delta i en mängd olika projekt som rör både extern och intern kommunikation. Du deltar även i övrigt i myndighetens arbete med digitalisering och övergång till e-tjänster. Du är delaktig i det löpande arbetet kring alla myndighetens digitala kanaler. Du bidrar även vid behov i de dagliga uppgifter som förekommer på en kommunikationsfunktion.

Dina arbetsuppgifter handlar bland annat om att:

  • Skriva texter för den externa webbplatsen.
  • Klarspråksgranska texter.
  • Genomföra interna kommunikationsinsatser.
  • Kommunicera i digitala kanaler kring myndighetens utbildningar.
  • Bidra i arbetet med att bygga upp ett intranät.

Kvalifikationer

Du är en utvecklingsorienterad kommunikatör med erfarenhet av liknande arbete. Du har erfarenhet av arbete med digitala kanaler och kravställning gentemot leverantörer. Du är en god skribent och behärskar klarspråk – du har förmågan att kommunicera komplex information på ett lättförståeligt sätt. Du arbetar målgruppsanpassat och förstår vikten av att kommunicera myndighetens budskap på ett korrekt och lättillgängligt sätt.

Du har

  • högskoleutbildning inom media- och kommunikationsvetenskap alternativt annan eftergymnasial utbildning som vi bedömer likvärdig och lämplig för uppdraget
  • minst två års erfarenhet av kvalificerat arbete som kommunikatör på operativ nivå
  • minst ett års erfarenhet av klarspråksanpassning av faktabaserade informationstexter
  • minst ett års erfarenhet av arbete med kommunikation inom myndighet eller annan offentlig verksamhet
  • tidigare erfarenhet av arbete i EpiServer, som är det webbpubliceringssystem som Datainspektionen använder
  • förmåga att skriva informativa, intresseväckande och lättlästa texter anpassade till olika målgrupper och kanaler
  • mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Det är meriterande om du dessutom har

  • erfarenhet av att skapa innehåll för intranät
  • erfarenhet av att arbete i projektform
  • erfarenhet av att upphandla tjänster och produkter enligt lagen om offentlig upphandling, LOU
  • erfarenhet av att arbeta med programvarorna Adobe Photoshop, Adobe InDesign och Adobe Acrobat.

Personliga egenskaper

Som kommunikatör på Datainspektionen arbetar du med många kontaktytor både internt och externt och du behöver därför vara lyhörd och ha förmågan att anpassa ditt förhållningssätt till olika intressenter. Du är initiativtagande och serviceinriktad och har lätt för att samarbeta och skapa förtroende i de sammanhang där du verkar.

Datainspektionen befinner sig i en intensiv utvecklingsfas och det är därför viktigt att du kan organisera och genomföra ditt arbete på ett effektivt sätt även vid hög belastning. Du arbetar strukturerat och är van att arbeta självständigt samtidigt som du är relationsorienterad och trivs bäst i samarbetet med andra. Du driver ditt arbete framåt med stort engagemang och har förmågan att entusiasmera dina kollegor och projektmedlemmar, både internt och externt. Du är resultatorienterad, når uppsatta mål och håller tidplaner med god kvalitet i dina resultat.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.

Tjänsten

Tjänsten är organisatoriskt placerad på enheten för kommunikation och utåtriktat arbete och du arbetar mycket nära dina kollegor på enheten såväl som hela myndigheten. Du rapporterar till kommunikationschefen som är en del av myndighetens ledningsgrupp. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Datainspektionen tillämpar sex månaders provanställning.

Frågor om tjänsten

För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta

  • Kommunikationschef Annicka Spångberg, 08-657 61 59,
  • HR-specialist Ingela Johansson, 08-657 61 49 eller
  • Facklig representant Murat Vrana, 08-657 61 20.

Hur ansöker jag?

Sista dag för ansökan är den 29 september 2019. Din ansökan med cv och personligt brev sänder du till via e-post till datainspektionen@datainspektionen.se alternativt skickar till Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm. Ange referens dnr DI-2019-9225.

När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på Datainspektionens anslagstavla. Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Om Datainspektionen

Datainspektionens vision är ett samhälle där den personliga integriteten värdesätts och respekteras. Verksamheten befinner sig i ett dynamiskt skede och vi arbetar intensivt med implementering av ett antal nya uppdrag, införande av tillitsbaserad styrning och ett mer utåtriktat och rådgivande arbetssätt. Vi erbjuder en utvecklingsorienterad organisation med kvalificerade medarbetare och ett erfaret, kompetent ledarskap.